"Skanna gestaltande metod"
En av mina uppgifter på lärarlyftet har varit att välja ut ett professionellt verk som i sin uttrycksform har ett kunskapsinnehåll som går att omvandla till min egen undervisning.

Jag valde Louise Bourgeois spindlar.
Bourgeois har gestaltat spindlar i storformat i metall.
Storleken och det hårda materialet gör att jag upplever den som obehaglig och lite hotfull.
Benen är spetsigt formade och det förstärker känslan av hotfullhet.
Spindelns naturliga utseende/form kan också ge känslor av obehag för oss människor.
Bourgeois ser spindeln som en beskyddare mot andra insekter.
Hon har bott i Conneticut med himlen svart av mygg. Spindlarna åt upp dem. En annan upplevelse av spindlar har hon fått när hon reste i Afrika.Skräcken för mygg där var enorm, eftersom myggorna överförde sjukdomar. Hennes pojke hade också förälskat sig i spindlar. Spindlar som livnärde sig på mygg.
Bourgeois första metafor för spindlar är:
Spindeln är ett försvar mot allt ont.
Och kampen mellan det goda och onda finns överallt.
Hennes andra metafor för spindlar är:
Spindeln symboliserar hennes egen mor. Hennes mor var spinnerska/ sömmerska. Bourgeois minns hennes styrka och samtidigt hennes skörhet. Av detta gör hon gigantiska vänliga spindlar som svartsjukt bevakar sina äggkorgar, skyddar hennes familj och dödar fientliga myggor.
Hur tänkte jag använda detta i undervisningen?
Jag tänkte låta eleverna gestalta en annorlunda spindel.
Kanske kan spindeln få en ny identitet?
Det kan bli en polisspindel, en spindel som är gud eller en punk/ rock spindel.
Eleverna kommer att arbeta i grupper om 3-4 stycken.
Material som kan användas till uppgiften är: Tyg, tidningar, snören,
ståltråd, böjliga stålpinnar, tapetklister, trälim mm.
När arbetet är klart ska eleverna sätta namn på spindeln och berätta spindelns historia.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar